Buda & Pest

26 juli 2019 - Budapest, Hongarije

Vandaag gaan we Budapest bezoeken, een stad welke wederom aan de Donau ligt.

Het is een dik uur rijden vanuit ons huis,dus goed te doen. We hebben vanochtend nog een boottochtje gereserveerd, met nederlandse vertaling (al doende leert men☺️).  We rijden een drukke stad in, we zien al meteen super mooie gebouwen. We hebben haast, we moeten nog een parkeergarage zoeken en de boot vertrekt over een half uurtje. Gelukkig staat alles goed aangegeven en zijn we  keurig op tijd.

Op de boot vragen ze of we zin hebben in een glasje champagne.... Het is half 1, mmm is wel lekker, laten we dat maar doen. De meiden zijn blij met een glasje fris. Later krijgen we ook nog glaasje hongaarse limonade (lekker fris en smaakt naar citroen).

Meteen daarna begint de tour, vroeger waren er twee steden, namelijk Buda en Pest (400 jaar voor Christus). Buda ligt tegen de bergkant en Pest is het vlakke gedeelte, de Donau stroomt er tussen. Aan beide zijden staan super mooie oude gebouwen, en de natuurlijk zijn er diverse bruggen om de stad met elkaar te verbinden.  De tour duurt een uur en op het einde begint het een beetje  te regenen.

Zodra we van de boot afstappen is het droog. We besluiten naar het gebouw CET (hongaars voor walvis) te lopen wat door een nederlandse architect is ontworpen om daar te gaan lunchen. Achter ons zien we een regenbui aankomen, we maken er nog snel een foto van. We lopen echt letterlijk nog twee stappen en worden verrast door een enorme regenbui. Overal beginnen mensen te rennen en vallen diverse dingen om door de enorme wind. We schuilen onder een grote parasol en denken even dat we veilig staan. Niet dus, er vliegt een grote parasol onze kant op. Dus snel rennen het pand in wat voor ons ligt. Dit doet op dat moment iedereen dus het is een chaos. Het komt er met bakken uit maar we zijn veilig binnen.

Blijkt dat we toevaliig een leuke tent zijn binnen gestormd en we besluiten snel aan een tafel te gaan zitten. Het is namelijk nogal druk door de heftige regenbui. De kinderen zijn vol van het avontuur en het heeft wel indruk gemaakt. We eten hier hier een hapje en gelukkig is het al weer droog als we na een uur weer naar buiten lopen. Daar zien we dat er wel wat schade is, diverse parasols hebben het niet overleeft.

We lopen daarna door de mooie en schone stad. Hier in de stad zijn diverse badhuizen, echt mooi om te zien. Helaas geen badkleding bij ons, dus dat moeten we voor de volgende  keer bewaren.

We merken dat de meiden weer klaar zijn met het lopen, hebben ook alweer 9 kilometer gewandeld. Nog even wat shoppen en dan trakteren we onszelf op een lekkere ijscoupe.

Dan gaan we de auto weer opzoeken en rijden we naar huis. In het dorp halen we nog wat pizza's  om thuis op te eten. Na het eten besluiten Jeroen en Lieske nog even in het donker te gaan zwemmen. Lekker verfrissend. 'S avonds koelt het hier flink af, alleen buiten zitten is lastig, je wordt namelijk echt aangevallen door de muggen.

Morgen alweer de laatste dag aan het Balatonmeer, helaas voorspellen ze morgen wel weer wat regen. Hopelijk gaat het mee vallen. Tot morgen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Moniek:
    27 juli 2019
    Lekker meelezen met jullie Jeanette
    Bakkie koffie, broodje en de reisverhalen van jou en liek😍heerlijke start van de dag
  2. Hanneke:
    27 juli 2019
    Hey Paxies!! Ik heb zojuist even wat verhalen bijgelezen. Fijn dat jullie het zo goed naar je zin hebben. Geniet nog lekker!😘