Eieren

28 juli 2019 - Hévíz, Hongarije

Vandaag gaan we ons lekkere huis bij het Balatonmeer verlaten. Het heeft flink geregend vannacht en het is flink afgekoeld. Het is ook een grijze lucht dus dat belooft niet veel goeds vandaag. We kiezen voor de kortste route, we rijden langs het balatonmeer naar het zuiden.

Onderweg stoppen we een paar keer om het Balatonmeer van dicht bij te bekijken. Het meer kleurt anders, een saaie grijze kleur. Terwijl als de zon schijnt kleurt het meer heel mooi blauw. En door de wind lijkt het op een zee, het water klotst over de oevers.

Omdat de volgende bestemming  maar 150 kilometer is, en geen goed weer, besluiten we het thermaal bad van Hévíz te bezoeken.

Er zijn tientallen zwavel- en koolzuurhoudende bronnen langs het Balatonmeer, ooit gevormd door vulkanische krachten. Vele daarvan worden al eeuwenlang door mensen bezocht vanwege de bewezen geneeskrachtige eigenschappen van het opborrelende water. Een van deze wereldberoemde warmwaterbron is die van Hévíz. Rondom het moderne stadje is het enorme drukte,  de gmiddelde leeftijd is hoog (65+).

We nemen onze zwemband mee en kopen nog snel een drijfstaaf bij een vriendelijk oud vrouwtje  De waterbron is meer dan 2 meter diep en je kan nergens staan. Het is een enorm gebouw, en er zijn veel mensen. Binnen ruikt het naar rotte eieren, het zwavelgehalte is hoog. We vluchten naar buiten en besluiten eerst lekker buiten te gaan badderen. Het water is heerlijk warm, ongeveer 32 graden. Het is een groot meer en er zijn balkjes waar je aan kunt gaan hangen. Maar de meeste mensen hebben ook nog snel een drijfstaaf gekocht, vandaar dat het vrouwtje zo vriendelijk was 😄. Op het water drijven mooie waterplanten en op sommige plekken voel je de zwavel onder je voeten. Daar is het echt wat warmer en het borrelt letterlijk naar boven. Sommige mensen smeren het ook op hun hoofd.... 😝. De meiden vinden het wel chill, en hopen op een mooi huidje.....

Het regent ondertussen flink en we gaan nog even binnen in de baden kijken. De baden zijn daar nog warmer maar helaas stinkt het hier wel...... naar rotte eieren. Elk kwartier klinkt er een bel, mensen hangen aan een stang en als het kwartier voorbij is verplaatsen ze zich weer een stukje. We snappen het nut er niet van maar het zal wel iets met zwavelgehalte te maken hebben.

Het thermaalwater is licht radioactief, zwavelhoudend en rijk aan gassen en mineralen.  De geneeskrachtige modder op de bodem van het meer heeft een verlichtende werking bij aandoeningen van het bewegingsapparaat, reumatische ontstekingen, gewrichtsziekten en rugklachten. Nu hadden we deze klachten niet dus we kunnen ook niet zeggen dat we ons beter voelen. Na twee uur hebben we er genoeg van en besluiten om naar onze volgende accomodatie te gaan.

We moeten nog 100 kilometer rijden, alleen dat gaat niet zo vlot. De wegen zijn slecht en je kan er maar hooguit 80 kilometer per uur rijden. We rijden door een mooi landschap van zonnebloemen, gehooide velden en veel groen. Je ziet hier maar weinig dieren. Het wegdek is hier en daar ook heel slecht, waardoor je flink door elkaar wordt geschud. Ook staan hier nog telefooncellen langs de weg..... De tijd heeft hier 20 jaar stil gestaan.

Uiteindelijk komen we om 17 uur aan bij ons huisje, het is een soort klein golfpark met daarbij een grote zwemvijver. Het ligt letterlijk tegen de oostenrijkse grens, via het park loop je naar het wildwaterpark en klimpark in Oostenrijk

We pakken snel wat uit, Lieske voelt nog snel hoe warm de zwemvijver is...... 👙💦💦 en gaan daarna lekker iets eten. We kiezen nog voor hongaars , we hebben namelijk nog wat hongaars geld en dat moet nog op.

We zijn allemaal moe, misschien toch van het thermaal bad.....dus vanavond geen spelletjes meer maar lekker vroeg naar bed. Bis morgen!

1. Anja:
    28 juli 2019
    Leuk...Leuk... leuke verhalen!
    Geniet nog van jullie leuke vakantie 🍹🥂
  2. Karin:
    28 juli 2019
    Goed bezig Jeanette met je verhalen!
    Leuk om te lezen