Op weg naar Hongarije

22 juli 2019 - Balatonalmádi, Hongarije

Vanochtend worden we vroeg gewekt door een boor.... Niet zomaar een boor, het lijkt of heel het complex wordt afgebroken 😳. Na wat luieren besluiten we toch maar om te vertrekken.

We laten het mooie en drukke Wenen achter ons. We kunnen pas later op de dag in het huis in Hongarije en daarom besluiten om nog even naar Bratislava te gaan (hoofdstad van Slowakije, en behoorde tot 1919 nog bij Nederland, lang leve wikipedia).

Het valt ons op dat we echt de bergen achter ons laten en dat het redelijk vlak wordt. Wel is het overal groen en veel akkerbouw. Bratislava is een oude stad met vele mooie panden. Maar ook veel toerisme en jonge moderne mensen. We hebben een leuke tent gevonden om te lunchen aan de andere kant van de Donau. Zodra we daar aankomen is een soort ontmoetingsplek waar je kan sporten, zonnen, eten, spelen,  borrelen en feesten (ook in die volgorde ;)). Veel lokalen en jonge mensen komen hier, lijkt weer op Strijp S. Veel omgebouwde zee containers waar eten wordt bereid, zoals pulled pork, salades en sushi. Als je iets te drinken bestelde moest je echt opletten dat je geen alcohol in je drankje had .....en dat op een maandag vroeg middag. Normaal hebben ze  daar niet  zo'n moeite mee hoor ik jullie denken.... Klopt inderdaad maar we hebben nog 200 kilomter te gaan 🚙🚙

Na de lunch besluiten we toch maar naar Hongarije te gaan. Het is weer een warme dag en de meiden hebben zin in een duik in het zwembad.

Na 20 kilometer rijden naderen we de hongaarse grens....... Wat een spektakel, overal politie met zwaailichten, veel rotzooi en borden over vignetten. Voor Oostenrijk was ik netjes naar de ANWB geweest. Maar ik had de site niet helemaal goed gelezen.... Je moet een e-vignet kopen aan de grens, een vignet wat gekoppeld wordt aan je kenteken. Maar voor dat we wisten reden we met de stroom mee en waren voorbij de politie en reden we zo Hongarije in. Toch maar snel gekeken hoe het werkte en na het goed lezen van de ANWB site wisten we  dat deze vignetten ook bij de benzinestations te koop zijn. Pfff gelukkig , bij de eerste station zijn we gestopt en alles snel kunnen regelen. Blijkbaar is er niks aan de hand als je dit maar binnen een uur regelt anders heb je een boete aan je broek hangen en de hongaarse politie ( en daar zat ik echt niet op te wachten).

Daarna was het vooral genieten. Wat een mooi land, veel bossen en mooie weilanden. Nergens ligt er rotzooi, en alle tuinen liggen er mooi bij. De huizen zijn wel wat gedateerd maar het valt ons reuze mee. Om half 6 komen we bij ons huis aan. Helaas geen frisse duik meer vandaag, het zwembad is niet orde. Moet nog worden schoon gemaakt, maar morgen is alles in orde.

Snel wat boodschappen gehaald en natuurlijk gepind, in Hongarije hebben ze geen euro's maar de hongaarse forint. 1 euro is ongeveer 325 forinten. Dus een dikke portemonnee  maar niet veel geld🤑.

Morgen hebben we een rustdag gepland, lekker luieren aan het zwembad. Dat hebben we wel verdiend!

Látni holnap ( tot morgen).

1. Marjet:
    23 juli 2019
    Leuk verhaal😃 klinkt als een heerlijke vakantie. Geniet ervan💖